SC4. Under januari genomförde Filminstitutet webinariet Vision till verklighet. De främsta från flera olika branscher delgav sin syn på samtidens och framtidens kultur-, film- och mediesamhälle, bl.a. Jan Helin (SVT), Amanda Lind (kulturminister) mfl. Även spelindustrin var representerad. Vad som saknades som kategori var nya medier (sociala medier och frågor kring content i alla genres) som tillsammans med spelindustrin är ett globalt fenomen sedan länge som inverkar starkt på Sverige, samhällets utveckling, kulturen, kulturbranschen, ekonomier, skapandet och utbildning. Centralt är digitala kulturers inverkan på transformationen som pågår, vad det leder till för kulturbranschen, yrken och väntade cykler. Återkopplade omgående till Filminstitutets chef för att göra inspel i ämnet som lovade att återkoppla, men det gjordes inte. Det är således allvarligt att svensk kulturpolitik med Amanda Lind i spetsen, inte tar med denna kategori av dominerande kulturutveckling när frågorna diskuteras i dessa forum. Hit innefattas att nya affärsmodeller för kulturen, skapa engagemang, innovation, samhällsutveckling, immaterialrätt, konceptuell förståelse för moderna digitala berättelser, barn och unga, folkbildning, utbildning på högre nivå, digital utveckling m.m. påverkas starkt i realtid och framtid. Under våren 2021 kontaktades även regeringens nytillsatte ordförande Linda Zachrisson för Kulturens återstart för att få med detta så viktiga ämne inför framtidens kulturutveckling i vid bemärkelse. Nya mediers kraft måste föras fram som ett av de främsta bränslena för kulturens moderna utveckling samt hur den kommer att forma framtidens kultur och bildning. Sommaren och hösten 2020 söktes flertalet pandemistöd för både innovativ kulturutveckling samt ledande utbildning till hela kulturbranschen inom nya medier med både internationellt och nationellt fokus, vilket hade sysselsatt en hel yrkeskår. Både Kulturrådet och Region Skåne Kultur gav avslag.