SC4. Perioden 2020-2024 har svenska staten med flera berörda myndigheter medvetet förstört Scandinavian Four med fyra specialistverksamheter. Ett livsverk med unikt know how på nationell och internationell nivå, toppinnovativt utbud, värdefulla välfärdsinnovationer för Sverige och hela EU samt kommersiellt viktiga framsteg, har totalförstörts med maximala skador för alla parter 2020-2024. Medan regeringarna Löfven/Andersson och Kristersson firat framgångar över politiska beslut och myndigheters arbete, har verkligheten varit något annat när specialistentreprenörer ställdes utanför pandemistöden i två år 2020-2022 (-2024) som icke skyddsvärt, tillsammans med fleråriga skador därutöver på ansatsen och utbudets innovativa träffsäkerhet. Trots investerat kapital på 250 000 kronor 2019 för att förverkliga Scandinavian Fours innovationer och utbud i en sista fas, verifierat hög kompetens, unikt know how, full matchning med 20-talet styrdokument på nationell- , EU- och internationell nivå (se tidigare inlägg) samt uppbyggt miljonvärde i utbudet med stora väntade resultat 2020-2032, visar utredningar att ödet för SC4 var förutbestämt av svenska staten och de som orsakat detta. Den totala exkluderingen som gjorde Scandinavian Four till Sveriges värst drabbade fall och exkluderade företag 2020-2022 (-2024) när inga krisstöd träffade rätt och omställningar aldrig möjliggjordes, skulle ske till varje pris. Företaget var ett av de mest skyddsvärda sett utifrån flertalet faktorer, inte bara ekonomiska. Problem svenska staten ännu har att bekämpa och som nuvarande regering Kristersson försöker lösa 2024-2025, kunde Scandinavian Four löst och bevisat nya stora uppsidor inom redan 2020.
För Scandinavian Four innebär det förlorad omsättning på 8-13 miljoner kronor (2020-2023) och 13-25 miljoner kronor (fram till årsskiftet 2025/2026) inkluderat licensieringar och immaterialrätter. Väntade nya framgångar och intäkter saknas även i nästa fas 2026-2032 baserat på uppnådda framgångar perioden 2020-2026. Sverige och EU har samtidigt drabbats av nya och än värre skadekostnader i välfärden för mångmiljardbelopp när SC4:s arbete och innovationer inte släppts fram, uteslutande på grund av resultatet av den svenska politiken samt hur svenska myndigheter medvetet valt att förstöra för företaget. Skadorna innebär välfärdsskador på samhällen och stater, avsaknad av ny metodik, banbrytande forskning, ny högre avancerad konceptuell förståelse inför kommande utmaningar inom flera välfärdsfrågor, fördjupade sakkunskaper med ny utväxling inom flera innovationsområden samt nya intäktsvägar för Sveriges och EU:s handel, som nu saknas för alltid. Väntad utveckling, resultat och värde inom de kommersiella marknaderna som SC4:s utbud även riktades till måste också vägas in vilket hade gett mycket goda uppsidor för de statliga välfärdsfrågorna bildning, kultur och hälsa i den framtid som väntar 2024-2032.
Nu står SC4, välfärdssektorer och kommersiella marknader i Sverige, EU och internationellt tvärtemot helt utan SC4:s framsteg, träffsäkerhet och resultat i kommande epoker. En mycket central pusselbit i Sveriges välfärdsutveckling är totalförstörd av staten själv, medvetet och strategiskt, samtidigt som vårt land försämrats i både statistik och utebliven metodik som motvikt till det negativa som tillåtits inverka på vårt land under många år. Detta exceptionella fall är bekräftat av Näringsdepartementets chef som ett av få allvarligare fall i hela Sverige, organisationen Företagarna med 60 000 medlemsföretag bedömde SC4 som det allvarligaste fallet de tagit del av baserat på de 50 värst drabbade företagen, politiker på alla nivåer har gett stöd, högre chefer inom myndigheter likaså, m.fl. Det inträffade kommer fortsätta uppmärksammas, omfattande juridiska processer med skadeståndsanspråk pågår, underlag kommer att presenteras och utredningar om närmre 10 000 sidor ger både bevis och stöd. De maximala skadorna för SC4 som pågår för fullt i september 2024 och ökar dagligen, ska åtgärdas och ansvariga kommer ställas till svars trots de medvetet låtit tiden gå för att undkomma ansvar. Tillsammans hade vi förändrat välfärdsfrågorna bildning, kultur och hälsa med historisk verkan i både resultat och statistik vilket skulle genererat nya ekonomiska incitament och värden för välfärdens och medborgarnas främsta, men tvärtemot valde berörda att totalförstöra SC4 med det toppinnovativa utbudet och know how bakom. Då förstör man Sverige och EU med betydande verkan över tid vilket nu är ett faktum. Nedanstående utbud har totalförstörts när Scandinavian Four med fyra specialistverksamheter inte bedömdes skyddsvärt 2020-2022 (-2024) av f.d. regeringen Löfven/Andersson, flera myndigheter samt de medvetna strategier de haft för att exkludera SC4.
YODELLY
”Nationella, nordiska och internationella format för Digitala medier, On demand och Tv.”
- Game of Padel (Format och innehåll). Internationellt underhållningsformat för nya medier baserat på världsunika analyser av nya medier och 400 sidors underlag för gestaltning av padelsporten. En kommersiell produkt, tillika med banbrytande välfärdsvärden inom kultur och hälsa, med förmågan att inta global dominans i ett tema på nya medier. Publicering på Instagram, Youtube, TikTok m.fl. och mellan 300-400 professionellt producerade avsnitt med internationell träffsäkerhet och innovationshöjd som skulle gå hand i hand med padelsportens stora attraktionskraft 2020-2024 som idrottsligt och kulturellt fenomen. Formatet hade dessutom gett Sveriges kulturbransch ny utbildning inom format- och innehållsutveckling, transformerat kreativa och kulturella branscher, skapat nya intäktsvägar till kulturellt och kreativt skapande för att uppnå nya välfärdsresultat samt väglett den digitala kulturen genom hela 2020-talet fram till 2032. Game of Padel hade även blivit vägledande för nya innovativa format på nationell och internationell nivå inom nya medier samt visat riktningen för nya format 2020-2032 ämnat för Tv och On demand (bl.a. Netflix och Prime).
- The Institute (Format och innehåll). Ursprungligen Tv-serie för svenska och nordiska kanaler under 3-4 säsonger. Formatet är registrerat hos den internationella organisationen FRAPA 2017. Formatet fick inte gehör hos SVT eller de kommersiella kanalerna i Sverige men hade vid produktion lett till succé i både Sverige och Norden med stor potential för licensiering inom Europa. Humorformatet med helt nytt grepp för audiovisuell framställning blandade en ny stil av historisk spegling, människors levnadssätt, behandlingsmetoder och intriger i det moderna samhället vilket framställdes i en musikalisk varieté med inspiration från nya medier (musikal v.2). Formatet var 2017 mångårigt före svensk och nordisk Tv, baserat och uppbyggt på nya mediers förmåga att skapa attraktivitet hos målgrupper, dess gestaltning, nya karaktärer och människans allt starkare behov av förnyade drivkrafter till kulturella upplevelser, fast riktat till Tv vilket gjort att serien tidigt hade tagit flaggan i humorgenren. Formatet var utvecklat genom unika analyser av nya medier, svenska samhällets utveckling i realtid, livets faser, beteenderelaterade problem (med fokus på uppkomna levnads- och samhällsproblem orsakade av sociala medier), mediefenomenens inverkan på familjen, m.m. för att skapa en ny folkbildning i modern tid. Formatet består av 300 sidors underlag som inför 2020 ställdes om för sociala medier och kunde lett till ytterligare ett digitalt succéformat på den svenska och nordiska marknaden med internationell spridning.
- Motorkultur Sverige (Format och innehåll). Tv-serie för Sverige, Norden och Europa i 2-3 säsonger. Sverige saknade under hela 2010-talet kulturella broar inom motorkulturen samtidigt som en stor global boom inom motorkultur inleddes från 2015. För att proaktivt förbättra svenska integrationen, utveckla en könsneutral motorkultur, främja design, miljö, nya material, ta vara på svensk motorhistorias varumärken Volvo och Saab, stärka yrkesintresset inom motorbranschen, värna motorkulturens utveckling, dess mångfald samt utveckla ett multikulturellt intresse, utvecklades Motorkultur Sverige från 2012 och var färdigt 2016. Formatet som registrerades hos den internationella organisationen FRAPA var före sociala mediers framfart i Sverige gällande temats utveckling som från 2016-2017 växt explosionsartat. Svenska staten kunde varit förebyggande i temat och skapat största attraktivitet genom statlig Tv, play och sociala medier. Då hade svenskt signum förebyggande präglat den kommande svenska motorkulturen som utformats efter de främsta internationella motortrenderna och etablerat kulturerna i Sverige vilket barn och unga sedan ägnat mycket tid åt 2017-2024 via sociala medier. Motorkultur Sverige hade förebyggande, med internationell kraft, knutit till sig unga och äldre målgrupper med föredömlig attraktivitet för att utveckla svensk motorkultur som från 2017 växt oerhört med gemenskaper, utvecklade bilkulturer, livsstil, renoveringsintressen, ombyggnad, innovation, trender, m.m. SVT och kommersiella kanaler visade inget intresse för formatet som ställdes om för sociala medier inför 2020.
- Svenska fenomen (Format och innehåll). Poddformat om beteendemönster, innovation i kreativa och kulturella branscher, digital utveckling och omvärldsanalyser. Väntad produktion 2020-2021.
- Kungar och riken (Format och innehåll). Kommande audiovisuellt humorformat för nya medier och internationell publik med väntad produktion 2021. Utvecklingspotential för att även nå Tv och On demand.
- Kulturkampen (Format och innehåll). Kommande audiovisuellt format för att bygga broar mellan kulturer och religioner där familjer och närstående representerat sina intressen och utmanat föreställningar. Formatet skulle utvecklats 2020 och presenterats för svensk och nordisk Tv fr.o.m. 2021 som då låg flera år före svensk Tv. Då andra format eller utbud inte godkändes pandemistöd fanns inga ekonomiska förutsättningar för att formatet skulle utvecklas och produceras.
EXELLIGENT
”Tekniska innovationer för digitala och fysiska världar.”
- Brilliant Youths (Ed- och Healthtech). Med 20 års innovativ ansats inom välfärdsfrågorna bildning, kultur och hälsa syftade tech-produkten till att förnya svensk skola, höja vikten av kunskaper för livet, eliminera klasskillnaderna så alla barn och unga skulle få en jämlik och bättre förutsättningar att lyckas före 18 års ålder, förnya föreningskulturen, minska negativ statistik på nationell nivå, balansera sociala skillnader, skapa nya incitament för innovation hos barn och unga, stärka individens främsta möjligheter till optimerad kunskapsutveckling tidigare i livet med matchning mot unika styrkor, stärka kultur- och hälsointresset, skapa nya nätverk, tidigarelägga varje individs mognad bortom negativt inverkande faktorer samt öka målgruppens intressen i livet. Tech-produkten omfattade följande: STEM-ämnena (naturvetenskap, teknik, ingenjörskunskap och matematik), innovation, kultur, humaniora, digitala färdigheter och högre förståelse för det digitala landskapet, idrott/träning/hälsa, mental hälsa, juridik (inkl. immaterialrätt som driver innovation), mentorskap, nätverk, karriärsrådgivning, koppling till näringslivet (inkl. mentorskap av seniora ledare), kreativa färdigheter och tvärvetenskap. Tech-produkten skulle drivas av världsunika analyser av digitala medier som 2019-2020 låg flertalet år före hur de internationella trenderna skulle inverka på barn och unga som målgrupper samt välfärdsfrågorna i Sverige, vari algoritmerna och strukturerna (nycklarna) för trendutvecklingen och välfärden ligger. Där fanns beståndsdelarna och kapaciteten för att frekvent ligga ett steg före barn och ungas behov per tid i livet upp till 18 års ålder som därmed maximerat nyttan med digitala medier och plattformar proaktivt för målgruppen och välfärdsutvecklingen. Tech-produktens attraktionskraft låg både före och i linje med digitala mediers globala utveckling som är målgruppens historiskt största drivkraft vilken hade fött positiva uppsidor med skärmtid jämfört med bakåtsträvande politiska synsätt som i över tio års tid inte förstått digitala mediers bildnings-, kulturella- och hälsorelaterade funktioner och kraft med direkt verkan på välfärdens utveckling och den statistik som växt fram. Genom Brilliant Youths hade svenska staten funnits där målgruppen finns med attraktivitet och funktioner målgruppen inte velat vara utan, lika lite som de velat vara utan sociala medier och spel. Med avancerad konceptuell metodik år 2019 hade tech-innovationen lett till banbrytande metoder, excellent forskning, förbättrad statistik, strukturella förändringar på nationell nivå, tvärvetenskapliga riktningar, höjt kulturens värde för välfärden (och skapat nya ekonomiska incitament) samt skapat värdefulla framsteg för Sverige och EU i samtid och framtid för att hantera välfärdsfrågorna med förebyggande verkan i led med att ta grepp om nationers välfärdsproblem där digitaliseringen och digitala medier står bakom. Tech-produkten skulle lett fram till synnerligen värdefullt material och framsteg utifrån de metoder och den data som sedermera lett fram till att Brilliant Youths hade bestått världsunikt AI-underlag för framtida generationer. Brilliant Youths skulle licensierats vidare till fler länder som exportprodukt med immateriella värden och löst komplexa välfärdsfrågor över tid, ständigt med förebyggande verkan där Sverige uppmärksammats för att vara världsledande. Läs om ansatsen och det ledande arbetet med frågorna i tidigare nyhetsinlägg.
- SoMe-optimizer (Mar-Tech, AI). Plattform för kommersiell marknad och offentlig sektor med fokus på marknadskommunikation, kommunikation, produktion och strategi driven av expertis från Exelligent och AI. Bakom finns världsunika djupanalyser av digitala medier 2010-2020 som kunde gjort Sveriges välfärdsutveckling ledande inom området.
- Digital sportsimulator, fotboll (AI, plattform och simulator). Innovativ teknik för optimering av fotbollsspelares fysiska och mentala utveckling.
- Digitalt sportkoncept, Padel court experience (AI, plattform och simulator). Innovativ teknik för utveckling av padelspelet och förhöjning av underhållningsvärdet.
- Multicam (AI, plattform). Kommande plattform för multikamerasändningar av event med koppling till sociala medier. Planerad utveckling 2020-2021.
- Social plattform för äldre med familje- och stödfunktion (AI, plattform). Kommande plattform för socialt umgänge, kommuniktion, video och säkerhet. Då inga pandemistöd gick att erhålla har plattformen inte kunnat förverkligas. Planerad utveckling 2020-2021.
NEW MEDIA CREATORS
”Världsunika analyser av digitala medier riktade till kommersiella branscher samt välfärdsfälten bildning, kultur och hälsa. Ämnade för utveckling, forskning, metodutveckling, resultat- och värdskapande.”
- Utbildning nya medier och format (Digitala medier). Baserat på världsunika djupanalyser av nya medier 2010-2020 avseende innehåll, format, juridik, teori, audiovisuell produktion, trendutveckling, regi och tematisk utveckling, erbjöd NMC år 2020 kurser och utbildningar.
- Föreläsningar och masterclasses (Digitala medier). Väntade föreläsningar vid bl.a. Lunds universitets master- och kandidatprogram uteblev när universiteten stängde.
- Litteratur (Digitala medier). Författande av litteratur baserat på 10 års värlsunika djupanalyser av nya medier ämnat för både kommersiella intressen och välfärdsutveckling av bildning, kultur och hälsa.
- Förstudie/forskning (Digitala medier). Genom avancerad konceptuell metodik skulle den nationella och regionala digitala medieutvecklingen, med fokus på den offentliga kulturens samtid och framtid, kartläggas och utvärderas för att utveckla träffsäkra insatser för framtiden. T.ex. vilka tangeringspunkter föreligger, vad är eftersatt, vilket behov har framtidens målgrupper, vilken kultur kommer efterfrågas, hur kan kulturskolorna och regionerna möta framtiden, vilka skärningspunkter väntar kommersiella marknader med inverkan på välfärdsfrågorna, vilken global utveckling väntar? Djupgående förstudie med uppslag till banbrytande forskning där bildning, kultur och hälsa omfattades som helhet med sikte på framtiden och värdeskapande åt staten och regional utveckling.
- New Media Lab (Digitala medier). Expertforum med internationell och nationell utgångspunkt för frågorna. Starkt fokus på samtidens och framtidens kultur- och medielandskap, format, innehåll och innovation. Tvärvetenskapligt forum med sakkunniga inom audiovisuell framställning (film, digitala medier), beteendevetenskap (psykologi, sociologi), bildning, yrkesverksamma inom musikteater (skådespelare, sångare, musikalartister, dansare), dramaturger, författare, musikvetare, historiker, producenter, m.fl. För professionell utveckling av kulturen och välfärden i den allt mer kommersiella världen, utveckling av branschfrågor samt nya intäktsvägar för kulturen. New Media Lab hade blivit nationellt och internationellt framgångsrikt. Forumet som via SC4/New Media Creators initialt skulle förläggas på Filmcentrum Syd och i andra sammanhang fr.o.m. 2020 hann inte starta före pandemin.
- Transformation av traditionell kultur till digital kultur (Digitala medier). Svensk kulturbransch ligger mångårigt efter i omställningen till digital kultur vilket berör kreativa och kulturella branscher och näringsidkare negativt. Tillika kulturbranschens avsaknad av innovativt fokus och värdeskapande där transformationen blivit allvarligt eftersatt. Detta kan utläsas från listade styrdokument (se tidigare inlägg) och jämföras med Scandinavian Fours och NMC:s utbud. Dessa insatser riktades till yrkesutövare inom scenkonst (skådespelare, musikalartister, dansare, sångare), format- och innehållsutvecklare av audiovisuell framställning, (dramaturger, författare, regissörer), produktionspersonal och blivande kulturinnovatörer för framtidens kulturupplevelser.
- Rådgivning nya medier och format (Digitala medier). Kommersiellt riktad rådgivning för format- och innehållsutveckling.
RIKLIG
”Affärsrådgivning och utveckling av event, kulturkoncept och franchise.”
- Affärskoncept inom kultur och franchise (Affärsutveckling). All publik verksamhet stängdes ner under pandemin, nya näringar startades inte och befintliga affärskoncept försökte överleva. Rikligs rådgivningstjänster omöjliggjordes under pandemin 2020-2022 (-2023).
- Affärskoncept scenkonst: Slaget vid Lund (Affärsutveckling, originalproduktion kultur). Rikligs originalproduktion för uppsättning i Lund, premiär 2022-2023. En originalidé baserad på Slaget vid Lund 1676 för gestaltning av såväl dåtidens leverne som moderna samhällsfrågor med fokus på vår historia i Sverige, Skåne och Danmark. En kommande storproduktion med uppsättning i Lund, kommuner som berördes av slaget och Danmark. Originalidén var planerad att utvecklas och produceras av Riklig med Sveriges och Skånes främsta författare, musiker, musikalartister, kostymörer, scenografer, skådespelare, regissörer, m.fl. Produktionen har ej möjliggjorts då inga pandemistöd träffade Scandinavian Four överhuvudtaget vilket även fördärvat för Region Skåne, berörda kommuner, Danmark och inte minst en storartad kulturupplevelse för publiken.