Scandinavian Fours främsta förmåga var att identifiera väntad utveckling inom både marknader och välfärd samtidigt som vårt know how genererade ett träffsäkert utbud med förebyggande ansats. Långt före forskares, marknaders, myndigheters och politikers mognad träffade utbudet marknaders och välfärdens behov, omvärldens utveckling och politiska mål med hög precision. Arbetet krävde något som forskare, myndigheter och politiker aldrig kan uppnå för välfärden eftersom de ständigt mäter och utvärderar det förgångna men aldrig utvecklar förebyggande innovationer som trampar upp nya värdefulla stigar för marknader, medborgare och välfärd med sikte på den tid som väntar. Dessa statliga framåtriktade innovationer och omvärldsanalyser för svensk välfärd saknas Sverige vilket bevisas av statistik, styrdokument och politik. Det har lett till att vårt land utvecklats negativt över lång tid, minst 15-20 år. Därför behövs specialistinnovatörer med kapaciteten att agera förebyggande samt utveckla lösningar bortom vad som är tidigare känt där helt nya angreppssätt finns på väntade problem och utmaningar i nya skärningspunkter. En bekräftad kapacitet för Sveriges och EU:s marknads- och välfärdsutveckling fanns i Scandinavian Four som svenska myndigheter, tjänstemän och politiker medvetet totalförstört.
Efter vad som inträffat Scandinavian Four 2020-2024 står det klart vilken verklighet som råder i Sverige och hur vårt land missgynnas över tid. Detta är orsakat av flertalet faktorer och det finns även åtskilliga bevis från hela 2010-talet hur Sverige skadats när vårt land tvärtom borde intagit en världsledande position avseende förebyggande välfärdsutveckling. Sverige är och har länge varit allvarligt försummat där skadekostnader för mångmiljardbelopp som följd är ett faktum, inte minst skapat skador för kreativa och kulturella branscher och medborgares levnadsstandard över tid. Med det sagt: att förvalta eller politisera är inte att innovera. Trots det stängs banbrytande specialistinnovatörer för Sveriges välfärds bästa ute på grund av att förvaltningssidan är allvarligt eftersatt och inte i närheten av framåtblickande, förebyggande och strukturförändrade perspektiv. Problemen uppstår då myndigheterna beslutar över statliga medel till innovation och välfärdsutveckling, bakom myndigheterna står politiker som styr via fördröjd forskning och ideologiska bakåtsträvande värderingar. Därför ligger inte Sverige i framkant som välfärdsnation eftersom det varken finns kunskaper, kompetens eller träffsäkra omvärldsanalyser i nya helhetsgrepp som krävs av myndigheter och politiken för att möta väntad utveckling i vårt land eller dra fördel av internationella möjligheter med innovativ träffsäkerhet. Detta sker däremot i väsentligt större utsträckning inom tekniska områden men inte välfärdsfrågorna bildning, kultur och hälsa som är samhällets motor och bränsle inför väntad framtid som är än viktigare jämfört med renodlade tekniska innovationer som inte alls fyller samma funktion för välfärden. Inom välfärdsområdena bildning, kultur och hälsa krävs synnerligen starka innovationer med helt nya grepp, förståelse för väntade cykler och immaterialrättsliga strategier bakom. Detta är grundläggande för att konkurrera inom kulturella och sociala innovationer som blivit allt mer marknadsstyrda i en kapitalistisk och internationell verklighet som nu dominerar alla länder och tillika hotar demokratin, inte minst i Sverige. En flerårig ansats inom kulturella och sociala innovationer för välfärden har alltså sin begynnelse i att förstå immaterialrätt, för den oinsatte är detta en av de viktigaste grundbultarna i digitala mediers dominerande framfart och följaktligen nämnda välfärdsfält som ständigt präglas av den digitala utvecklingen. Inom immaterialrätten finns nycklarna för att förstå format, innehåll, beteende, bildningsfrågor, kultur, hälsa, väntad plattformsutveckling, välfärdens väntade scenarier, ekonomiska flöden, demokrati och samspelet mellan medborgare och samhälle. Det är en ny front, likt en klocka, som styr välfärden och ständigt rör sig framåt. Därför fanns det i Scandinavian Four en världsunik ansats med djupanalyser av digitala mediers inverkan på välfärden och marknader utifrån flertalet förebyggande samhällsperspektiv i syfte att göra svenska välfärden världsledande och synnerligen framgångsrik, före fronten tagit dominansen. Uppbyggt värde fanns i Scandinavian Four och var en stor tillgång för vårt lands samtida och framtida välfärdsutveckling, men har 2020-2024 stötts bort medvetet av flertalet motparter som värdelöst och inte skyddsvärt av de som inte bryr sig om den front Sverige ständigt ställs inför. Detta trots att immaterialrätten styrt Sveriges utveckling i över tio år och borde varit känt för alla, inte minst den maktelit som styrt vårt land till vad det är idag 2024 men misslyckats gravt på strukturella nivåer sedan länge. Tvärtemot har Scandinavian Four totalförstörts av svenska staten samtidigt som Sverige nu är en mycket allvarligt skadad välfärdsnation när de stora betydande framgångarna lyser med sin frånvaro för alltid. Tiden går inte att ta igen, innovationerna har missat sina cykler, know how eliminerats och flera generationer saknar dessa innovationer med stor betydelse för deras hela liv. Detta medför en synnerligen allvarlig skada mot det land makteliten leder och deras medborgare som förlitar sig på världens bästa välfärdsutveckling. Sveket mot Sverige är totalt och saknar proportioner sedan 15 år tillbaka när välfärdsskadorna växt med stegrande verkan.
I Sverige råder en etablerad konservativ anda där banbrytande och framåtblickande innovationer för välfärden, först måste förankras i statligt bakåtsträvande idéer och forskning för att nå kapital, som inte på något vis möter morgondagens möjligheter och prognoser optimalt. Detta är signifikativt för flertalet välfärdsfrågor. Tekniska innovationer är tydligt kopplade med ekonomiska förtjänster och patent som immaterialrättsligt område väcker väsentligt större intresse och är mer konkret för politiker att förstå. Detta medan välfärdsinnovationer (även tekniska sådana) kräver väsentligt mer för att övertyga om då det handlar om att beskriva människans och välfärdens väntade utveckling i nya cykler i relation till allt annat omgivande (beteende, omvärldens utveckling, teknik, trender, statistik, etc). Detta är det avancerade konceptets svårigheter och var SC4:s främsta styrka, dvs. en komplex helhet som träffsäkert möter väntade tidscykler i led med att att skapa banbrytande värde i den framtid som kommer. När myndigheter bedömer fenomen och frågor utifrån bristande kunskaper, kompetenser och omvärldsanalyser baserat på försenad forskning, tillika med eftersläpande politik, fallerar hela fältet välfärdsinnovation och inte minst områdena bildning, kultur och hälsa som fortsätter att drabbas av allvarliga skador och negativ statistik. Politiska mål sätts upp, inte minst närings- och kulturpolitiska, men att uppnå dessa som nation blir allt svårare eftersom hela apparaten som innefattar forskning, myndigheter och politik redan är gammal när ”nya” politiska styrdokument författas och ska förverkligas i flera år därefter. Sverige är allvarligt försenat och försummat, det råder inte något tvivel om detta överhuvudtaget längre, den negativa utvecklingen beror på detta. Degenereringen för svenska välfärden fortsätter konstant med ökad kraft tills man lyckas ta förebyggande kontroll i frågorna, men tvärtemot passeras cyklerna löpande och välfärden fortsätter att domineras av marknadskrafternas intressen enbart som tar över allt mer när myndigheter och politiker är sist på bollen. Detta är Sveriges verklighet just nu som pågår i allra högsta grad. Cyklerna som omger välfärdsfälten bildning, kultur och hälsa är allvarligt passerade och Sverige hamnar allt mer efter som innovationsland för varje dag, år ut och år in. Det skapar direkta följer för branscher, ekonomier, marknader, exportmöjligheter och heller attraheras inte ny kompetens till Sverige eftersom inget skapar positiv uppmärksamhet nationellt eller internationellt.
Utöver resonemanget ovan tillkommer en problematisk koncentrering av makt och ekonomiska fördelar i Stockholm vad gäller kultur, media, innovation och tech. Stor del av investering, produktion och omsättning koncentreras i Stockholm och gynnas av en etablerad agenda som är negativ för övriga Sverige. Störst investerat kapital inom tech sker i Stockholm, flest film- och Tv-format utvecklas och produceras i Stockholm, kulturen finansieras från Stockholm (Kulturrådet, Filminstitutet, Konstnärsnämnden), där finns alla centrala intresseorganisationer för påverkan, de stora mediebolagen har sina säten i Stockholm (med stark inverkan och påverkan på kultur, format, innehåll, tech och välfärden) och de främsta museerna och teatrarna finns i Stockholm. Regionala försök görs runtom i Sverige men allt utanför Stockholm är negativt drabbat i fallande skala vilket i sin tur skapar en mycket dålig välfärdsutveckling i den obalans som råder med starkt fokus på kreativa- och kulturella branscher, innovation och välfärd. Sverige är synnerligen starkt färgat av denna koncentrering där makteliten inom såväl myndigheter, politik, intresseorganisationer och större bolag agerar i symbios med en utgångspunkt som gör övriga Sverige lidande. Synergierna som Stockholm frodas i ställer övriga Sverige allvarligt i skuggan vilket drabbar branscher, marknader och välfärden både i nationell och internationell kontext. I ett remissvar 2022 gavs förslaget om en ny interdepartemental myndighet inom kultur och innovation (SC4:s JK-rapport 2022, remissvar Johan Hjerpa för Svenskt Näringsliv i den nationella utredningen Kreativa Sverige), vilket även utredningen Kreativa Sverige tar upp, tryckte undertecknad hårt på att denna inte ska vara placerad i Stockholm eftersom hela välfärdssverige behöver förändras i grunden. Inte minst då välfärden i allmänhet och kulturen i synnerhet, i modern tid, är internationellt präglad med åtskilliga faktorer som behöver en starkare kraft och högre nivå av innovation än vad Stockholm missgynnar hela Sverige med där koncentreringen som nämns ovan präglar hela vårt land negativt. Det varken speglar eller gynnar det Sverige som befolkningen förväntar sig och heller inte vad kreativa, kulturella samt innovativa branscher med dess utövare förtjänar för att nå största framgång över tid i deras karriärer. Sverige drabbas negativt av en koncentrering till Stockholm därmed och den skevhet som är etablerad och accepterad. Med redan eftersatta myndigheter och politiker kommer situationen försämras än värre för berörda branscher, regioner och kommuner framgent eftersom verkligheten och utväxlingen inte återspeglas optimalt, kvaliteten sänks och de förväntade resultaten kommer att försämras väsentligt 2024-2032. Historien lär upprepas och utgångsläget är värre än någonsin för hela Sveriges välfärd.
Det råder strukturella fel i Sverige. Detta har gjort och gör vår nations välfärd och sammantagna kapacitet allvarligt dålig vilket bevisas av rapporter och statistik, inte bara på kort sikt utan över tid. Beräknat är Sveriges välfärdsutveckling 15 år försenad. Nu ligger dessutom cyklerna fel för att angripa välfärdsproblemen förebyggande vilket kommer störa än värre. I den verklighet som väntar bildning, kultur och hälsa framöver där fragmenteringen kommer fortsätta att styras av digitala mediers strukturer, system och snabba trendutveckling, kommer de svagare parterna utanför Stockholmsområdet fortsättningsvis att drabbas än värre i den framtid som väntar 2025-2032 då det sedan länge råder stor obalans för Sveriges välfärds bästa. Det gäller regioner, kommuner, berörda branscher, medborgare och företag. Därför uppstod även komplikationer i Norrköpings kommun 2023 där kommunledningen upplevde sig eftersatt inom kultur och fritid i den nya verklighet som är ett faktum, men eftersom kommunen inte fått de nya verktygen att arbeta med inom bildning, kultur och hälsa genom statliga myndigheter och politiken i god tid (samt genom nya innovativa nationella framsteg för att därigenom få nya ekonomiska incitament), måste hårda prioriteringar göras i en kommun som Norrköping trots dess storlek. Följderna blir att förvaltningar tvingas stänga med påföljden att både branscherna och medborgarna lider ännu mer. Uppkommen situation grundas uttömmande på att staten inte gjort sitt arbete i tid för hela Sverige under 15 år (2010-2024), myndigheter är mångårigt efter i sin utveckling, politiker inväntar ständigt på försenad forskning och prognoserna för de väntade skärningspunkterna som varit ett faktum dessa 15 år, har stötts bort. Samtidigt växlar blocken från att sitta i regering och partierna drivs av egna agendor före välfärdens bästa. Detta har skett medan samhället sprungit förbi i sin mognad och karaktär, präglat av allt starkare internationella influencer som inverkar starkt på välfärdsfälten, vilket har byggt upp ett ett negativt kretslopp under lång tid. Det kulturella ekosystemet har rasat därmed. Diskrepansen har växt ohämmat när myndigheter och politiker hanterat Sverige som om verkligheten sedan 2010 varit densamma som på 1900-talets sista årtionden. Dessutom har de rätta departementen, myndigheterna och utskotten för utveckling av välfärdens förnyelse och innovation saknats helt, därför är Sverige så undermåligt utvecklat över tid och har varit så under hela 2010-talet. Sverige utvecklas undermåligt även idag 2024 vilket kan uttydas av alla akutlösningar som införs av regering Kristersson. Om Sverige varit en ledande välfärdsnation redan från 2010-talets början, då hade aldrig Norrköpings kommun behövt hantera de kultur- och fritidsproblem som uppstod hösten 2023, signerat svenska statens maktelit som står ansvariga för uppkommen situation. För att hantera den institutionella kulturen, fria kulturen, utbud och efterfrågan, privat finansiering, skydd av branscher och utövare, kulturpolitiska mål, kulturarv, innovation, välfärdsfältens synergier samt omvärldens framrusning, hade de nya väntade skärningspunkterna för att värna Sveriges samtid och framtid behövt förstås för minst 5-10 år sedan. Makteliten, myndigheter och politiker har valt att stöta bort detta vilket går hand i hand med den missgynnande koncentrationen i Stockholm som råder. Detta medan verkligheten i hela Sverige präglats av globala influencer sedan lång tid tillbaka.
Makteliten inom myndigheter, kultur och politik finns. De fördärvar för Sverige, regionerna, kommunerna och Sveriges främsta välfärdsutveckling. Incidenten i Norrköpings kommun fick stor negativ uppmärksamhet men vilken kommun som helst kunde briserat om de förstått eller vågat uppmärksamma situationen. Nu fick Norrköpings kommun extra uppmärksamhet eftersom kommunen har en av landets åtta symfoniorkestrar som är skyddsvärd i sig, men till vilket pris då helt nya digitala faktorer dominerar svensk kultur i modern tid där kapitalism och marknadsstyrning konstant präglas av nya format, innehåll, utbud och efterfrågan? Om varken statsstöd, regionala stöd eller kommunal finansiering räcker till för att driva runt verksamheter, samtidigt som publiken sviker utbudet, då måste frågan om utbud och efterfrågan väckas eftersom digitala medier som kulturellt fenomen under lång tid inverkat mycket starkt på det traditionella kulturutbudet, engagemanget hos publiken, de kulturpolitiska målen och välfärden i sin helhet. Dessa frågor är allvarligt eftersatta i Sverige på nationell nivå där den nationella ledningen både undvikit frågorna och försummat den digitala utvecklingen i de transformationer som väntade i fronten. Detta har skett när förebyggande välfärdspolitiska mål för länge sedan borde uppnåtts och makteliten har haft alla möjligheter till det i flera faser 2010-2024. Bakom detta står allvarligt bristande kunskaper, kompetenser, omvärldsbevakning, uteblivna prognoser och en medvetenhet att vända specialistinnovatörer ryggen vilket har skett i flertalet faser. Myndigheter och politiker är inte ens medvetna om vad kommande generationsskiften inom kort lär medföra för kulturlandskapet i de nya skärningspunkterna som väntar i nästkommande fronter, dagen de inser det lär uppmärksamheten kring Norrköpings kommun hösten 2023 kännas självklar och som en synnerligen viktig debatt i det paradigmskifte som pågår och lär fortsätta i många år. Norrköpings kommun var alltså före kultur- och maktelitens förståelse i den tid eliten med sin makt styr över kulturscenerna i hela Sverige och välfärdsfrågorna de till synes ska värna. Tvärtemot väckte det inträffade i Norrköping avsky när det som pågick var ett mått av verkligheten relevant för hela Sveriges välfärdsutveckling över tid samt internationellt relevanta frågor inom kultur-, hälso- och näringslivsutvecklingen som präglar vår nation i mycket stor utsträckning dvs. som präglar prognoser och väntade fronter per tid. Frågan var alltså mycket större än Norrköpings börda och den kritik berörda fick utstå. Precis som Norrköpings kommun, uppmärksammar Scandinavian Four de strukturella fel som råder i Sverige och vad som föranleder den negativa välfärdsutvecklingen. Endast makteliten och myndigheter med sina egna agendor vill tysta de som uppmärksammar brister och de strukturella felen, vi som besitter förmågan att lägga ett större pussel som täcker tidsperioder större än elitens agendor och särintressen.
I avsaknad av Scandinavian Fours innovationer står Sverige och EU utan betydande framsteg och resultat. År 2020 kunde en väldigt stark riktning för svenska välfärden tagits i en tredje fas. Eftersom myndigheter och politiker redan var trygga med maktkoncentrationen i Stockholm och värnar sina egna intressen ytterst, trots hela vår nation var i en global kris 2020 när pandemin anlände, stöttes banbrytande innovationer bort av rädsla, okunskaper, avsaknad av prognoser och troligtvis även på grund av korruption och jäv. Precis som i tidigare faser. Det fanns inget viktigare för myndigheterna än att rädda sina renommé, verksamheter inför politiken, politiker behövde rädda sina skinn inför kommande val 2022, m.m. Därför blev ett redan allvarligt försummat Sverige under hela 2010-talet, inom flera välfärdsfrågor och innovation med ständigt bakåtsträvande och bevarande anda, än viktigare att konservera än att blicka framåt trots löften om att fånga framtiden när krisstöden utlystes (Kulturrådet, Region Skåne Kultur, ministrar m.fl.). Detta trots att hela Sveriges välfärd och berörda fält bildning, kultur och hälsa är påtagligt internationellt präglade och följer fronten sedan länge vilket också myndigheter och politiker borde göra. Scandinavian Four totalexkluderades och totalförstördes av flera orsaker vilket är under utredning och bevis är sparade. När ansvariga inte kan hantera välfärdsfrågorna framgångsrikt i normala tider bortom pandemin, då är det omöjligt i en global kris. Därför var även f.d. regeringens beställda rapport Kreativa Sverige (SOU 2022:44) kritisk mot den nationella utvecklingen under hela 2010-talet och uppföljningsrapporten Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher (Skr. 2023/24:111) som vittnar om en splittrad politik och undermålig välfärdsutveckling. Båda utredningarna bevisar att cyklerna som branscherna och de svenska välfärdsfrågorna omges av i stort är passerade eftersom teknikutvecklingen, immaterialrättsfrågor och digitala medier rusar väsentligt fortare fram än vad politiker och myndigheter hinner mogna och agera på. Detta är precis det som nämnts ovan som orsakar att Sverige ligger allvarligt efter och är en mycket försummad välfärdsnation. Välfärdsfrågorna måste hanteras förebyggande inför väntade cykler, inte efteråt. Spelbranschen som gärna omnämns i utredningarna är framgångsrik med uppemot 100 miljarder i omsättning per år men den etablerades tidigt under 2000-talet utan statliga stöd när starka entreprenörer nådde framgång. Nu har tåget gått när alla inom kulturella och kreativa branscher hade behövt gå ombord tidigt under 2010-talet och senast 2019-2020 för att involvera hela branschen. Inte minst hade Scandinavian Fours ansökningar lyft hela välfärdssverige men skulle totalexkluderas 2020-2022 till varje pris. De nya implementerade satsningarna som väntas 2025-2032 från statligt håll, med stark digital prägel och än värre konservativ anda samtidigt, kommer därför vara ytterligare allvarligt försenade och branscherna är mycket eftersatta redan. Då kommer Sveriges kultur- och innovationslandskap att fortsätta drabbas negativt, inte minst kommande generationer då cyklerna som kultur, innovation och välfärden styrs av är passerade för att förebyggande träda in. Ständigt kommer Sverige vara efter. Samtidigt anser sig både myndigheter och politiker att de nu kan hantera AI-frågor på en internationell nivå för svenska samhället trots AI är ett resultat av avancerad konceptuell förståelse över tid för att skapa nya värden, vilket varken myndigheter eller politiker kan initiera eller sätta strategier bakom i ett redan eftersatt land. Vad som väntar Sverige, kreativa och kulturella branscher och medborgare är därför en än värre framtid och tillvaro där nuvarande regering Kristerssons strategier kommer fragmentera och skada mer än göra nytta. Regering Kristerssons idéer som nu föds är akutlösningar, de är än värre koncentrerade för att gynna den etablerade Stockholmsregionen (som får ännu större kontroll och makt genom politiker, storbolag och centrala maktpersoner) och de små i Sverige lär få det värre. Fragmenteringar på fragmenteringar fortsätter att skapas, detta samtidigt som den nuvarande regeringen vill främja allt mer privat finansierad kultur vilket framgår i Myndigheten för Kulturanalys rapport Privat kulturfinansiering som publicerades hösten 2024. Denna viljeriktning skulle ha implementerats i mitten av 2010-talet för att möta omvärldens marknadsorienterade utveckling och kapitalistiska växande tillvaro, driven av digitaliseringen och digitala medier med stark inverkan på välfärden. Då hade viljeriktningen fått en förebyggande funktion i relation till fronten som väntade inom plattformsutvecklingen, format, content och branschutvecklingen som då gått hand i hand med kultur-, bildnings-, hälso- och näringspolitiska riktningar samt förnyat synen på statsstöd av den offentliga kulturen med kulturpolitiska mål bakom. Nu är det för sent att hämta värde genom detta Kulturrådet, Region Skåne Kultur, Löfven/Andersson, berörda ministrar mfl. i tron om att fruktbara och formbara cykler väntar med konstruktiv utväxling för Sveriges välfärd 2025-2032. Sveriges välfärd är dessutom allvarligt försummad i över tio år redan, regering Kristersson försöker reparera huset som står på sned grund genom att putsa om skorstenen. Lyckas röken nå ut visar det på att aktivitet pågår i huset, men huset står likväl på sned grund och riskerar att rasa när som. Laga efter läge gynnar bara några få, dvs. myndigheter, tjänstemän, politiker och kultureliten, men inte hela Sveriges välfärd på strukturella nivåer som hela vårt land förtjänat sedan länge.
Digitala mediers strukturer har styrt välfärdsfrågorna bildning, kultur och hälsa länge, som tillsammans med marknadsutvecklingen drivs mot en allt värre kapitalistisk och marknadsorienterad tillvaro. Det kommer fortsätta sönderdela Sveriges välfärd och lägga allt mer ansvar på den mindre parten vilket är orsakat av att makteliten inte agerat förebyggande. Därför kommer alla utanför Stockholm, dvs. regionerna, kommunerna, branscherna och medborgarna stå med allt större och växande ansvar för sitt eget framöver samtidigt som konkurrens hårdnar. Det är en tillvaro skapad av svenska statens politiker och berörda myndigheter 2010-2024 som kommer skapa än värre skada. Lär beslutsfattarna i form av makteliten att bry sig mer om branscherna och medborgarna i hela Sverige framöver än om deras egna intressen nu? Nä. De har redan skapat en omöjlig situation och verkligheten framöver går i den riktning som beskrivits ovan. Detta är det missgynnande paradigmskiftet som pågår sedan länge i Sverige vilket endast gynnar de stora och kommer försämra allt mer för de mindre. Därför ser vårt land ut som det gör, statistiken och rapporter beskriver detta tydligt. Inte minst den frustration och missnöje som växt fram kommer att öka. Sverige kommer att fragmenteras än värre, mer än att enas och samlas, vilket är styrt av flertalet faktorer och indikatorer. Konkurrensen kommer växa konstant, både för de större och de mindre, oavsett om det handlar om medborgare, företag, regioner eller kommuner vilket innebär att de stora får mer framgång och de mindre får det sämre som konkurreras ut. Tidsbegreppet kommer endast gynna de stora som ger större handlingsutrymme och makt, dvs. deras livlinor är fler och starkare.
Det inkluderande och varma Sverige där människor strävar efter samma mål, samhällets ideala utveckling för allas framgång samt värnandet av väl och ve som kutym, går nu stick i stäv med den verklighet som råder i paradigmskiftet och kommer fortsätta prägla Sverige negativt. Oavsett vilket block som styr är förseningen och skadorna så pass allvarliga nu att de riktigt goda förändringarna för välfärden lär lysa med sin frånvaro. Detta samtidigt som kreativa och kulturella branscher, utövare, medborgare och välfärden lär fortsätta få försämrade förutsättningar. Det stora berget har blivit för stort att bestiga för de små medan de stora sedan länge tar helikoptern till toppen. Kapitalism är även starkt förenat med kvalitet och konkurrens där välfärdens ideala och bästa värden för Sverige fortsättningsvis kommer att ställas i skuggan i den framtid som väntar. Det beror på att välfärden i Sverige aldrig trätt in med rätt strategier inom de kapitalistiska och marknadsorienterade strukturerna för att dra förebyggande nytta av den digitala eran under 2010-talet för välfärdens bästa utveckling i hela landet. Lika mycket som kommuner lär genomlida nya betungande förändringar orsakade av eftersatt nationell utveckling, lär Sveriges medborgare uppleva en allt starkare fragmentering där var och en medborgare måste värna sina egna intressen först utan hänsyn till andra enligt devisen ”Den enes bröd är den andres död”. Den som har bäst ekonomi och framgång vinner kapprustningen som allt mer läggs över från staten till individen, detta samtidigt som koncentreringen i Stockholm lär öka konstant framöver eftersom inga förändringar är att vänta. Därmed lär Sveriges styrka som innovations- och välfärdsnation fortsätta att försvagas eftersom grogrunden ytterst värnas i huvudstaden där redan makten och gemensamma intressen värnas ytterst, inte för hela Sverige.
Scandinavian Four med ett toppinnovativt utbud för Sverige och hela EU, som skulle räddat Sverige och EU undan från skadekostnader i mångmiljardklassen inom välfärden samt tillfört nya innovationer för omställningar åt branscher i EU i rätt tid, är totalförstört och resultaten kommer att saknas för alltid. Ansatsen bakom Scandinavian Fours arbete vinner trots allt över svenska statens unisona kraft för förnyelse, forskningens och politikens mognad samt den genuina avsikten med att förändra Sverige i grunden. Det visar alla utredningar och bevis som finns, Scandiniavan Four var ledande inom de frågor företaget rörde sig som nu är totalförstört. Sverige står därför utan Exelligents Ed- och Healthtechprodukt Brilliant Youths med 20 års ansats, uppbyggd med världsunik precision för svenska välfärdens bästa över tid för att ständigt möta fronten och skapa egna fronter för Sveriges välfärds främsta. Produkten var ett avancerat koncept med förebyggande verkan där helhetsperspektivet kring barn och unga var synnerligen träffsäkert med omfattande nya värden åter till vårt samhälle. Politiska mål hade även uppfyllts långt före politikerna ens förstått hur verkligheten som vårt land befinner sig i kunde lösas. Det mest nytänkande som införts i Sverige 2024 är ”Psykisk hälsa på schemat” som vid enkel tanke är bra, men samhället och omvärlden har kommit så mycket längre än att skoltiden ska behöva ägnas åt detta. Dessutom är även denna insats en akut nödlösning, följdskada och ett resultat av undermålig digital välfärdsutveckling under 2010-talet som är allvarligt försummad. Frågorna kunde lösts förebyggande redan från 2010-talets början för att gå hand i hand med den digitala utvecklingen och hur detta kunde förändrat det moderna samhället. Istället ska värdefull skoltid 2025-2032 ägnas åt klassisk skolundervisning i ämnet vilket motarbetar barn och ungas övriga kunskapsutveckling och karriärer i det allt mer konkurrensutsatta landskapet. Omvärldens front stannar inte upp för att psykisk ohälsa införs som ett nytt ämne. Psykisk hälsa ska tvärtemot lösas förebyggande, digitalt, med individanpassade lösningar som så mycket annat som omger barn och unga per tid och kommer fortsätta göra lång tid framöver. Helhetsgreppet kring varje individ som Brilliant Youths fokuserade på hade förflyttat berg och dessutom skapat historiskt viktigt underlag för AI och den svenska välfärden över tid vilket är de ädlaste värden ett land kan uppnå, dvs. att finna nycklarna för att värna barn och ungas uppväxt och skapa framgångsrika liv bortom allt tidigare känt. Tech-innovationen hade även gjort oss ledande inom immaterialrätt i allmänhet och patentområdet i synnerhet vilket skapat stor uppmärksamhet inom forskningen, tillika som exportprodukt och licensierad produkt för intäkter till Sverige. Nu står Sverige utan alla dessa framgångar, resultat och värden. Tack vare myndigheters och politikers okunskaper när de medvetet stött bort innovationen och företaget. Läs mer om Brilliant Youths i tidigare inlägg.
Yodelly´s format- och contentutveckling har totalförstörts. Tre format med mycket starka välfärdsvärden för branscher, marknadsutvecklingen, medborgare samt verken skulle uppnått de kulturpolitiska målen under hela 2020-talet. Formaten skulle satt Sverige och EU på den internationella format- och contentkartan som tvärtemot nu endast domineras av amerikanska format och innehåll vilket medfört en negativ inverkan på svensk välfärd under lång tid. Formaten hade tagit flaggan inom sina genres i slutet av 2010-talet (två format var färdiga 2016-2017) och redan då lett till succéer på Tv, senare On Demand (Netflix, Prime mfl.) och därefter digitala mediers plattformar med bestående verkan. Det hade gett stor framgång för Sveriges kulturutveckling och välfärd under hela 2020-talet. Game of Padel (produktionsstart 2019-2020) hade uppnått nivåer likt Dude Perfect, Mr Beast och Squid Game i sin framställning, kvalitet och uppmärksamhet vilket skulle trampat upp helt nya stigar för kreativa och kulturella branscher i Sverige, inte minst transformerat fältet audiovisuella format och kreativa verk inom berörda branscher och konstuttryck. Tillika flyttat film och Tv närmre digitala medier avseende finansiering, kulturpolitiska mål och produktion. Den röda tråden från format, content, marknadsutveckling, branschers omställningar, välfärdsfält samt flera nya innovativa framsteg följdes och ytterligare stora resultat var att vänta från 2020 för hela decenniet. Samtliga av Yodelly´s format hade uppfyllt de kulturpolitiska målen i nya oanade dimensioner långt före myndigheters och politikers förståelse, trots de varit helt eller delvis privat finansierade, vilket är ett unikt och toppinnovativt arbetssätt för både Sverige och EU:s medlemsländers välfärdsutveckling (först 2025 öppnar man i Sverige upp för privat finansiering för att uppnå kulturpolitiska mål). Tvärtemot är mångårigt uppbyggt know how, format, innehåll och värde nu totalförstört av den svenska makteliten när välfärden i Sverige och EU lär stå utan dessa enorma framsteg för all framtid då ingen någonsin lär kunna tillföra samma kapacitet som Scandinavian Four igen. Sveriges format- och contentlandskap med fokus på att generera värde för välfärden är allvarligt eftersatt vilket Sverige, regioner och kommuner och EU förlorat oerhörda värden och resultat på för alltid. Samtidigt är statlig Tv i finansiell kris och publiken har dragit sig allt mer mot kommersiella kanaler som inte alls arbetar med ett förebyggande fokus för att stärka den svenska välfärden. Vad Scandinavian Four och Yodelly skulle uppfyllt är vad Sverige på allvar behövt sedan länge men lär sakna för alltid. Det är ett allvarligt och kostsamt misslyckande att branschomställningar, nya intäktsvägar, synergier, transformationer och ny förväntad uppväxling av Sveriges stora potential, tvärtemot sänkts i botten på grund av undermålig myndighetsledning och politik. Det finns ansvariga inom myndigheter och politik bakom denna medvetna totalexkludering av Yodelly. Läs om formaten i tidigare inlägg.
Både under och efter pandemin kunde Scandinavian Four räddats, i tid, istället för att totalförstöras. Vi kunde pratat vidare om detta Kulturrådet, Region Skåne Kultur, Region Skåne Innovation, Scen och Film, Filminstitutet, KLYS, Kontnärsnämnden, Kulturdepartementet, Näringsdepartementet, berörda utskott, flertalet ministrar, Future By Lund, m.fl. Både under och efter pandemin. Ni hade ansökningarna på bordet, ni har alla blivit kontaktade, ni visste vilka extrema problem som uppstått, vad som pågick och vad väntade Sveriges välfärd. Inte minst JK-rapporten på 200 sidor fick ni som beskriver Sveriges samtid och framtid och är ett mycket viktigt styrdokument för er och de frågor ni har ansvar för. Efter alla avslag av krisstöd 2020-2022 vet ni att utvecklingen inom marknader och välfärden gått i 100 procentig riktning enligt Scandinavian Fours JK-rapport, dvs. den utredning på 4000 sidor som behövts göras efter exkluderingen ni samordnat unisont för att totalförstöra ett livsverk och samtidigt fortsatt skada Sveriges välfärd. Scandinavian Four har även fullt stöd av de statliga utredningarna Kreativa Sverige (SOU 2022:44) och Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher (2023/2024:111). Kommer ni att erkänna felaktigheter och medveten exkludering där ni samtidigt skadat svensk välfärd allvarligt för hela 2020-talet fram till 2032? Ni har fördärvat de frågor ni ska hantera och branscher ni har i uppdrag att hjälpa, tillika fördärvat för åtskilliga medborgares liv över lång tid. Vem gör så mot sitt eget land, branscher och medborgare som de myndigheter, tjänstemän, politiker och organisationer ni är med ansvar för hela Sveriges välfärdsutveckling över tid där gemensamma framgångar ska leda till mervärden för hela EU? Sveriges kultur- och näringspolitiska mål är nu högt satta och träffar EU:s riktning helt sedan länge som varit väldigt tydlig, precis som Scandinavian Fours fleråriga ansats inför 2019, men tvärtemot förstör ni gång på gång, år ut och år in, i flera faser med start 2010 redan. Det inträffade strider även mot vad svenska universitet och lärosäten står för och eftersträvar i värdeskapande för vårt land. Totalexkluderingen av Scandinavian Four är därmed synnerligen allvarlig för alla parter. Ni bär ett unisont ansvar för att flera negativa kretslopp upprätthålls och att Sverige är en allvarligt eftersatt välfärdsnation.
Uteblivna framsteg inom välfärden syns nu på allvar. Alla väntade resultat och värdeskapandet för Sverige och hela EU uteblir för alltid. Totala skador på Scandinavian Fours utbud 2020-2024 listas i tidigare inlägg. Företagets kommande utbud 2022-2032 skulle byggas vidare på framgångarna som var planerade att uppnås 2020-2022. Detta för att finansiera och möjliggöra ännu större framgångar för företaget, marknader och den svenska välfärden. Även denna företagsresa har svenska myndigheter, tjänstemän och politiker nu berövat och totalförstört genom medveten exkludering. Fallet Scandinavian Four består nu av 10 000 sidors utredning och flertalet omfattande juridiska processer pågår vilket är ett direkt resultat av vad myndigheter, tjänstemän och politiker åstadkommit. Tvärtemot för att leda företaget och utbudet mot stora resultat och värden för alla parter, Sverige och hela EU, är detta vad motparterna vill att företagare och specialistinnovatörer ska ägna tid åt. Detta handlar om mycket viktiga frågor och utbud för Sveriges välfärd i samtid och framtid som folkvalda misslyckats med över tid. Därför följde Scandinavian Four ”Håll i Håll ut!” enligt maktelitens löften genom hela pandemin i 700-900 dagar som borde förstått det revolutionerande värdet för Sverige. Scandinavian Fours arbete och utbud uppfyller samtliga styrdokument för politiken samt de styrdokument och program som finansieras av EU och internationella samarbeten (listat i tidigare inägg). Trots det skulle Scandinavian Four totalexkluderas av samtliga berörda.
Det har nu gått 1900 dagar utan varken ledighet eller semester för att med stolthet värna Sveriges samtid och framtid när berörda efter haveriet lagt över allt ansvar på redan totalexkluderade för att bevisa sin rätt och vilka skador framställts. Uppbyggt värde i Scandinavian Four, väntade framsteg och resultaten för Sverige och EU, har prioriterats före allt annat med långsiktig ansats för att nå de strukturella förändringarna, det som politiken och myndigheter misslyckats med i 15 år. Därav följdes ”Håll i, Håll ut!” då det var viktigare än något annat. JK-rapporten på 200 sidor är publicerad i föregående inlägg som bevisar vad som inträffat Scandinavian Four och hur försummelsen inom välfärden gått till.
Vilken uthållighet har Sveriges maktelit och vilka uppoffringar skulle ni göra för att skapa de riktigt stora förändringarna på strukturella nivåer bortom era egna agendor och särintressen?
Johan Hjerpa, Scandinavian Four