SC4. Scandinavian Four och Johan Hjerpa har bjudits in av Svenskt Näringsliv för att svara på regeringens remiss för Kreativa Sverige, SOU 2022:44. I augusti 2022 kom utredningen ”Kreativa Sverige! Nationell strategi för främjande av hållbar utveckling för företag i kulturella och kreativa branscher (SOU 2022:44)” som de närmsta tio åren ska visa vägen för området i Sverige med EU:s styrdokument bakom. Utredningen beställdes av regeringen i november 2021 för att ta ett nödvändigt grepp om frågorna. Men redan i januari 2021 (tio månader tidigare) visste bl.a. Filminstitutet, Kulturrådet, Region Skåne Kultur och senare även regeringens särskilda utredare om SC4´s toppinnovativa kompetens för området. Tillika fanns det en globalt unik inriktning i SC4 inom digitala medier för tvärvetenskapliga angreppssätt relevant för innovation och framtid i Sverige, men bjöds trots det aldrig in för att bidra med synnerligen starka kompetenser inom områdena helt i linje med EU:s och FN:s vilja. Parallellt som deras utvecklingsarbete pågick om framtidens frågor, sökte SC4 krisstöd för toppinnovativa produkter och tjänster för Sveriges främsta medie- och kulturutveckling, dvs. vad deras arbete i framtiden skulle syfta att leda till. Utredningen Kreativa Sverige SOU 2022:44 presenterades i augusti 2022 och remissrundan påbörjades i september. Exkluderingen av SC4 från samtliga krisstöd genom hela pandemin, med enorm förskjutning av toppinnovativt utbud för Sverige och EU samt att inte få bidra med SC4´s expertis i utredningen Kreativa Sverige, är extremt allvarligt för svensk kulturutveckling, svenska samhället, kreativa branscher, EU och FN:s agenda 2030. Rapporten Kreativa Sverige bevisar nämligen till fullo att Scandinavian Four låg minst 3-5 år före statens arbete, forskningen och statistik vilket kunde flyttat fram statens arbete väsentligt om de agerat med förväntad kompetens och agerat på samtlig information de fick om att pandemistöden inte fungerade. Läs fördjupad artikel om remissvaret här! (PDF)